פיתוח של מוצר מזון חדש הוא קודם כל מלהיב. אין ספק שזהו רעיון שעלה בראשו של אדם כלשהו או של יצרן מזון קיים והוא רוצה לחלוק זאת עם העולם כולו. התהליך עצמו איננו קל או מהיר ויש מספר רב של שלבים שצריך לעבור בדרך עד לפיתוח מוצר מזון חדש ומוצלח.
פיתוח של מוצר מזון כולל תהליך די מורכב שיש לעבור כדי להגיע למוצר הסופי שתוכלו למכור ישירות לצרכנים או על המדף בסופר. הדבר תקף בין אם מדובר על מוצר מזון שקל ופשוט להכנה ובין אם מדובר על מוצר מורכב במיוחד. בשני המקרים יש צורך במענה לעניינים רבים משלב הרעיון ועד שלב המדף. חלק מהעניינים נוגעים לבירוקרטיה ואחרים לרגולציה שנוגעת למוצרי מזון וחשוב לעמוד בהם כדי לקבל אישור לייצור ו/או מכירה לצרכן.
מהם השלבים המרכזיים בעת פיתוח מוצר מזון?
יש כמה שלבים של פיתוח מוצר מזון וכל אחד מהם חשוב להשלמת התוצאה:
- בריף טכנולוגי והגדרת המוצר – אפשר לציין שזהו שלב של פיתוח הרעיון שעלה בראשכם למוצר מזון חדש. יש להגדיר מה המוצר, מה הטעמים שיהיו לו, מה הגודל, מה המרקם או הצבע. זהו הבסיס לכל תהליך הייצור.
- הוכחת היתכנות ובדיקות רגולטוריות – חובה לבדוק מראש ולפני כל צעד נוסף מהן הדרישות הרגולטוריות שנוגעות למוצרי מזון בכלל ולסוג המוצר שלכם בפרט. ישנן תקנות ספציפיות למוצרי בשר, חלב או ממתקים, כך שחשוב להכיר אותן.
- פיתוח אב טיפוס – עכשיו אתם מתחילים בייצור עצמו וראשית כל מייצרים אב טיפוס. סביר להניח שיהיו ניסיונות רבים עד שתגיעו בדיוק למה שאתם חולמים עליו כמוצר סופי שצרכנים קונים ואוכלים.
- בחירת קווי ייצור/ ציוד – יש מוצרים שקל לייצר ויש כאלו שנדרש להם קו ייצור שמתוכנן במיוחד עבורם. קו ייצור כולל את מכונות הייצור וגם מכונות שינוע של המוצר בין מכונת ייצור אחת לשניה עד לשלב האריזה שלו. חשוב לתכנן זאת בקפידה.
- פיילוט על קו הייצור – קו ייצור צריך להיות מתאים לכמות המצופה של הייצור וגם לעבוד ברובו בצורה חלקה על בסיס אוטומציה. לכן חשוב לבדוק היטב את זרימת תהליך ייצור המוצר לאורך כל קו הייצור כדי לוודא שמפיקים את המקסימום בתהליך.
- תווית ומפרט מוצר – הכול מוכן והמוצר ארוז.. נותר לשים תווית על פי דרישות הרגולציה ואזהרות שנלוות למוצרי מזון (סוכר, שומן, אלרגיות וכדומה).
- תקני איכות למוצר – על האריזה יש להוסיף גם תקני איכות שהמפעל עומד בהם או שהמוצר כפוף להם. הדבר חשוב לא רק שיווקית אלא הרבה פעמים זהו תנאי סף של משרד הבריאות או גופים אחרים.
- תיקוף וחיי מדף – כמובן שחובה להטביע על אריזת המוצר את התוקף של המוצר. זאת יודעים בעזרת יועץ מזון שכמובן ילווה את כל התהליך, לרוב זהו טכנולוג מזון חיצוני או עובד של החברה בתפקיד זה.
- מיתוג, שיווק ותחילת מכירות – הגיע הזמן למכור את המוצר. זה השלב בו יוצאים בקמפיין שיווקי, הפצה לרשתות המזון ונקודות מכירה אפשריות נוספות ובניית מיתוג למוצר.
לסיכום, פיתוח של מוצר מזון הוא תהליך מורכב אשר דורש עמידה בדרישות רגולטוריות שונות בדרך אל קהל הצרכנים. מומלץ לקבלת ליווי של יועץ מזון חיצוני אשר יוכל לבחון את התהליך ולקצר אותו למינימום האפשרי.